donderdag 29 september 2011

Over worst

Overzicht worst en dorstlessen uit het boek. Een electrotechnische opleiding komt van pas.

Iedere man begint in het leven met worst van zijn moeder. In de vorm van ballen gehakt. Op latere leeftijd gaat de man van bal naar worst door een verpakking om tot worst gerolde bal te doen.


Een dikke zes jaar geleden begon ook ik met worstmaken, na vijfentwintig jaar  gehaktballoos leven. Dat had nogal wat voeten in de aarde. Ik schuimde het internet af op zoek naar rookkasten, recepten, dingen om rekening mee te houden. Mijn slager was -en is nog steeds- een van mijn recensenten. Het leverde me een stapel Engelstalige boeken op en een eindeloze lijst met url's. 

De huidige generatie worstmakers krijgt het sinds dit weekend allemaal op een presenteerblaadje aangeboden. Sjoerd Mulder en meneer Wateetons schreven 'Over worst'. Het ultieme lees-, kijk-, en doe-boek voor iedere worstliefhebber en ambachtelijke doe-het-zelver. In één klap is worst geen speeltje meer in de handen van de Engels en/of Frans sprekende sausage/charcuterie-elite. Oók Henk en Ingrid met slechts lagere school kunnen het nu. Worst is definitief gedemocratiseerd!

De schrijvers doen uitgebreid over worst uit de doeken en besteden ook de nodige pagina's aan hoe je op goedkope wijze aan alle benodigdheden komt. Hoewel, wat ik miste was waar je aan rookhout komt en aan pH-papier. Plastisch wordt de lezer op de gevaren van bacteriën gewezen. Niet helemaal onbelangrijk, ik liep ooit een infectie op die ik uiteindelijk terug kon brengen tot het eten van een bord waarop ik eerder een langdurig gerijpt stuk vlees ook had bezout en bepeperd. Twee dagen vreselijke jeuk, het viel nog mee vergeleken met de levensbedreigende zaken die mogelijk zijn. Wees dus een gewaarschuwd man!
Echt interessant wordt het boek, voor mij als gepokt en gemazeld worstenmaker, bij de recepten. Daar krijgen we er 67 van. Een aantal daarvan had ik nog niet in mijn verzameling, dus dank aan de heren!
Na de recepten is er ook nog een supermarktworstgids aan de toch al niet geringe pil toegevoegd. Daaruit kan je nog weer eens de conclusie trekken dat 's lands grootste grutter niet de winkel van je keuze moet zijn. Minpuntje: alleen worstjes die met één hand te omvatten zijn, zijn opgenomen. Voor het grotere werk moeten we wellicht op het volgende boek wachten.

Op die eerder gemelde democratisering valt na lezing van het boek overigens wat af te dingen. De schrijvers wijden er pagina's aan om kond te doen van hun mening dat worstmaken toch heus iets is voor échte mannen. Vrouwen... Hooguit lastposten. Zeker geen doelgroep.
Tja, je wilt als man toch íets voor jezelf houden...


Al met al is er slechts één conclusie mogelijk: wil je worst maken, koop dat boek!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen